Как да падаме, за да намалим риска от контузии


Да пазим главата си.

Главата е най-важната част от тялото, която има нужда от нашето внимание, при падане. Травмите на главата могат да бъдат много сериозни. Позиционирането на главата, трябва да е наш приоритет, в случай на падане. Ето какво да направим:
  • Прибираме брадичката, навеждаме глава.
  • Ако падаме с лице напред, завъртаме главата настрани.
  • За допълнителна защита, използваме ръцете си – слагаме ги пред главата, ако падаме напред, или зад главата, ако падаме назад.

Да се завъртим настрани докато падаме.

Ако падаме право напред, или право назад, опитваме се да завъртим тялото си, така че да се приземим на едната си страна. Страничната позиция намалява риска от контузия.

Да държим краката и ръцете си леко сгънати.

Колкото и да e примамливо да протегнем ръце и да се подпрем при падане, поемането на цялата сила на удара с ръце, не е добра идея и носи рискове от счупване на кости по тях. Трябва да се опитаме да държим ръцете и краката си леко сгънати.

Да се отпуснем, доколкото е възможно.

Сковаването на тялото по време на падане увеличава риска от контузия. Когато тялото ни е стегнато, то не може да абсорбира силата на удара. Частите на тялото, които държим стегнати, са тези, които ще поемат негативите от падането. Можем да опитаме да издишаме по време на падането, което ще ни позволи да се отпуснем и да разпределим въздействието на удара върху повече части от тялото.

Да се търкулим.

Това е най-добрата техника при падане, стига да успеем да я приложим. Правейки кълбо, изпращаме енергията от падането в самото търкаляне и така убиваме негативното въздействие на удара върху частите на тялото. Тъй като тази техника е трудна за изпълнение на момента, можем да упражняваме търкаляне и падане на места, оборудвани с меки настилки, каквито са залите по бойни изкуства, или специално пригодено за целта място вкъщи.

Да разпределим силата на удара.

Поемането на удара с по-голяма част от тялото е ключово за намаляване на риска от контузии. Падането върху една единствена точка, насочва цялото въздействие на удара към тази точка. Колкото повече точки успеем да включим, при контакта със земята, толкова силата, която се пада на една точка да поеме, намалява.


Превантивни мерки, които да предприемем, за да намалим риска от падане

Да изберем подходящи обувки.

  • Напук на модните тенденции, трябва да пощадим краката си от всички деформации, които носенето на неподходящи и неудобни обувки, причинява в дългосрочен план.
  • Ако работата ни е в рискова среда, трябва да сме с работни обувки.
  • Когато навън е мокро, или заледено, трябва да изберем обувките с грайфер.

Инвестицията в качествени обувки е дългосрочна инвестиция в здравето ни.

Да внимаваме по какъв терен вървим.

Колкото и да бързаме, не всеки терен може да бъде превзет за едно и също време и с една и съща скорост. Колкото по-бързо вървим, толкова повече намаляваме времето си за реакция при неравност, хлъзгав участък и т.н. Здравето винаги трябва да е на първо място, дори и от финансови съображения – превенцията винаги излиза по-евтина от евентуалното лечение, в превантивните мерки трябва да инвестираме – пари, време, усилия…

Да използваме препоръчителните предпазни средства.

Ако се налага да използваме стълба, или работата ни е свързана с престой на високи съоръжения, трябва да се интересуваме какви са препоръчителните предпазни средства (които в повечето случаи са задължителни по закон) и да ги използваме. Също така – да използваме каска, протектори за крака и ръце – когато става въпрос за каране на мотор, колело, тротинетка и т.н.  Животът е крехък, някои травми са необратими.

Да създадем безопасна среда за себе си.

На работа, или вкъщи – нека отделим малко време да обезопасим. Всяко нещо, което направим е плюс и си е за нас. Ето няколко примера:

  • Да затваряме шкафовете, след като сме извадили от тях това, което ни трябва.
  • Да не оставяме свободни кабели, в които можем да се спънем.
  • Да осветим добре всички пространства.
  • Да се движим бавно по хлъзгави и опасни участъци.
  • Да поставим парапети до стълбите.
  • Да сложим в банята подходящи постелки и дръжки.
  • Да махнем малките по размер килимчета, които не се държат от нищо на мястото си, или да ги залепим за пода с двойно-лепящо тиксо.

Да подобрим координацията и силата си с подходящи упражнения.

Слабата мускулатура повишава риска от падане. Някои леки упражнения, практикувани редовно, могат значително да подобрят баланса ни.


За тази статия, използвахме информация от тук.